واحد آموزش موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان، مسئولیت توسعه برنامه آموزشی در راستای چشم انداز و اهداف موسسه و نیز مدیریت فعالیت های آموزشی را بر عهده دارد.
واحد آموزش موسسه متعهد است با رصد عمیق و مستمر جهت گیری های تحقیقاتی و فناوری بین المللی، آموزش های ضروری برای همگامی محققان کشور با این تحولات و حفظ قدرت تولید علم در تراز جهانی توسط محققان کشور را به جامعه تحقیقاتی کشور ارائه نماید.
در رستای این مسئولیت، موسسه از حضور و همکاری گرم اساتید دانشگاه های معتبر کشور و نیز مدیران ارشد صنایع و شرکت های تولیدی و فناوری کمال بهره را می برد.
موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان، با تاکید بر اهمیت رویکرد های چند رشته ای و میان رشته ای در آموزش، با بهره گیری از حضور و نظرات اساتید تراز اول و صاحب نظر در عرصه سیاستگذاری علمی، دوره های آموزشی میان رشته ای در حوزه علوم و فناوری های همگرا طراحی و در دسترس جامعه پژوهشی ایران قرار می دهد.
در این زمینه شایان ذکر است، علی رغم دغدغه و تلاش مستمر مدیران عالی نظام آموزش عالی برای تحول و به روزآمد سازی ساختار سنتی تحصیلات دانشگاهی که موسسه از نزدیک شاهد آن است، تحقق کامل این سیاستگذاری ها به منابع قابل توجه و زمان کافی نیاز دارد. در این شرایط، موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان با بهره گیری از چابکی فعالیت و تصمیم سازی در بخش خصوصی، به عنوان مرکزی پیشگام در تحقق دیدگاه های نوآورانه صاحبنظران آموزش عالی فعالیت می کند.
یکی از جوانب سیاستگذاری های نوین در عرصه آموزش، حرکت به سوی آموزش پژوهش محور است که میزان پیشرفت در این عرصه شاخصی برای توسعه یافتگی نظام آموزشی و موتور اصلی دستیابی به جامعه دانش بنیان است. در پیوند با این سیاست، موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان، اساس برنامه آموزشی خود را مبتنی بر توسعه و ارائه دوره های پژوهش-محور پایه گذاری کرده است.
از دیگر جوانب نسل جدید نظام آموزشی، آموزش در راستای تولید، اشتغال، رفاه اجتماع، و خلق ثروت است. تحقق این موضوع چالشی عمده پیش روی نظام آموزشی همه کشور ها حتی کشور های توسعه یافته است و پاسخ به آن نیازمند تعامل هماهنگ سیاستگذاری نهاد های متولی دولتی و حضور و میدان داری صنایع و بنگاه های خصوصی است. علی رغم تاکیدات فراوان مدیران عالی نظام آموزشی، حرکت در این راستا به کندی پیش می رود و یکی از دلایل آن فقدان فعالیت نهاد یا مراکزی در بخش خصوصی است که منطق و چالش های تولید علم کاربردی از یک سو و پیچیدگی های خلق ثروت از علم در عرصه بسیار پر نوسان تجارت امروز از سوی دیگر را درک کنند و با ایجاد حلقه اتصال میان این دو قطب، ترجمه آموزش و پژوهش دانشگاهی به محصول، خدمات و ارزش ثروت آفرین را تسهیل نمایند.
لذا موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان، که فعالیت در عرصه مفقوده فوق یکی از دلایل تاسیس آن بوده است با دسترسی و بهره گیری از بینش مجمع بزرگی از فرهیختگان دانشگاهی، کارآفرینان صنعتی، صاحبان کسب و کار های فناوری-محور، مدیران ارشد شرکت های تولیدی، و کارشناسان خبره حوزه های تجاری سازی، مالی، سرمایه گذاری و تحلیل ریسک تلاش می کند نقشی پیشگام و موثر در پاسخ به چالش فوق ایفا نماید. در ان زمنه، در حوزه آموزش، موسسه با هدف پر کردن شکاف آموزش بین دانشگاه و نیاز ها صنعتی، دوره های آموزشی صنعت-محور را برگزار می کند.
دوره های آموزشی موسسه از ساختار سلسله مراتبی بهره مند است. در بالا ترین سطح این ساختار مدرسه ها قرار دارند. مدرسه ها دوره های آموزشی هستند که با هدف آموزش طیف وسیعی از جوانب یک حوزه علمی و زیر شاخه های آن طراحی شده اند. هر مدرسه دو یا چند دوره کار آموزی با دوره آموزشی جامع است. این دوره ها خود متشکل از مجموعه ای از کارگاه های مستقل هستند. این ساختار ساسله مراتبی امکان تجمیع عناصر علمی لازم برای توسعه یک تخصص جامع در آموزش پذیر را فراهم می کند. به عبارت دیگر افرادی که در برنامه های آموزشی “مدرسه” شرکت می کنند طیف وسیعی از آموزش ها در کنار جلسات منظم پژوهشی و کار عملی را سپری می کنند تا در حوزه علمی مورد نظر تسلط بالا کسب کرده و پس از طی دوره از امکان انجام پژوهش های مستقل در آن زمینه برخوردار شوند. در مدرسه های آموزشی-پژوهشی با توجه به رفع همپوشانی مطالب دوره های مختلف، زمان انتقال مطالب آموزشی کوتاه تر می گردد. به علاوه همراهی طولانی مدت گروه شرکت کننده با اساتید و نیز دوستان همدوره در کنار برنامه ریزی جامع موسسه و کادر تدریس امکان تشریخ مفصل مطالب و ارتباط بین مطالب بخش های مختلف دوره و آموزش بسیار موثر و هدفمند مطالب را فراهم می کند.
در عین حال هر یک از دوره های کارآموزی یا دوره های آموزی جامع به تنهایی نیز ارائه می باشد و دانش پذیران می توانند به طور مستقل در یک دوره و یا یک کارگاه شرکت نمایند.
برنامه های آموزشی که تحت عنوان “دوره کارآموزی پژوهشی” ارائه می شوند پژوهش محور هستند و بر موضوعات بنیادین پژوهشی به ویژه در زمینه سلامت تمرکز دارند. همچنین، برنامه های آموزشی که تحت عنوان “مدرسه” ارائه می شوند صنعت-محور هستند و محتوای آموزشی آن بر اساس نیاز های سنجیده شده صنعتی در حوزه نوآوری تنظیم می شود. در دوزه های کارآموزی پژوهشی یا مدرسه ها، شرکت کنندگان به گروه های ۳ یا ۴ نفره تقسیم شده و برای هر گروه یک پروژه تحقیقاتی تعریف می شود. در این دوره ها به تعداد جلسات آموزشی (که خود به صورت عملی برگزار می شوند)، جلسات پژوهشی در نظر گرفته شده است. دانش پذیران همزمان با پیشرفت دوره، مراحل پروژه تحقیقاتی را با استفاده از مطالبی که یاد گرفته اند انجام می دهند. جلسات پژوهشی در آزمایشگاه های موسسه و تحت نظر کارشناسان پژوهشی موسسه و در نهایت تحت نظارت هیئت علمی هر دوره انجام می شود.
موضوع پروژه های تحقیقاتی تعریف شده از قبل توسط هیئت علمی موسسه بر اساس بررسی گسترده و جامع منابع علمی و روند های تحقیقاتی بین المللی در هر حوزه انتخاب گردیده و به دقت طراحی مطالعه شده است. این طراحی مطالعه شامل تعیین مراحل اجرایی، زمان بندی، امکانات و تکنیک های لازم، و دست آورد های پروژه است. در حقیقت پروژه های تحقیقاتی که برای دانش پذیران دوره های موسسه تعریف می شود از میان پروژه های است که موسسه خود در حال فعالیت پژوهشی در آن زمینه است که با هدف توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و یا تولید دانش سطح بالا صورت می گیرد.
دستاورد های دوره های آموزشی موسسه بر اساس پروژه های تحقیقاتی هدایت شده توسط شرکت کنندگان هردوره قابل توصیف است. پروژه های تحقیقاتی هر دوره یا در زمینه هایی که در مرز های کنونی علم در حال مطالعه است و یا بر اساس نیاز صنعت و در قالب همکاری های صنعتی موسسه تعریف می شود. بنابر این دستاورد انجام این پروژه ها ایجاد دانش جدید و قابل ارائه بین المللی توسط تیم پژوهشگر و یا گام هایی در جهت توسعه یک محصول صنعتی و یا رفع یک چالش صنعتی است.
لازم به ذکر است، پروژه های تحقیقاتی پس از انجام و تکمیل در طی دوره هایی آموزش – پژوهشی با مسئولیت موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان و ذکر اسامی اعضای تیم پژوهشی در ژورنال های معتبر بین المللی منتشر می گردد.
پروژه های تحقیقاتی مرتبط با صنعت نیز به صورت رسمی با ذکر اسامی تیم پژوهشی دست اندرکار به شرکت سفارش دهنده گزارش می شود. به این ترتیب در صورت تمایل شرکت مذکور به استفاده از دستاورد های پروزه انجام شده، زمینه برای ادامه همکاری تیم تحقیقاتی با آن شرکت در قالب کارآموز و یا موقعیت شغلی فراهم می گردد.
جلسات پژوهشی مربوط به پیشبرد پرروژه های تحقیقاتی در لابراتوار های موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان تشکیل می شود. پس از هر چند جلسه، جلسه ای عمومی برای گزاش جمع بندی، و کنترل پروژه و نیز رفع اشکال و تصحح مسیر و یا هم فکری برای رفع چالش های فنی و علمی با حضور هیئت علمی دوره در سالن کنفرانس برگزار می شود.
اجرای دوره های آموزشی، تحت مدیریت تیم اجرایی اختصاص یافته به آن دوره شامل هیئت علمی دوره، تیم کارشناسان آموزشی، تیم کارشناسان پژوهشی، و دستیاران صورت می گیرد.
هیئت علمی هر دوره از اساتید هیئت علمی دانشگاه های رسمی کشور که در زمینه علمی مربوطه صاحب نظر و نیز پروژه های تحقیقاتی در آن حوزه انجام داده اند و نیز متخصصی تحقیق و توسعه صنعتی تشکیل شده است. این گروه در طول برگزاری دوره کیفیت ارائه مطالب آموزشی توسط مدرسین و نیز پیرفت پروژه های تحقیقاتی را به طور مستمر نظارت و در موراد لازم با تشکیل جلساتی با مدرسین دوره و پایش منظم و دقیق برگزاری دوره حصول دستارد های آموزشی پژوهشی دوره را تضمین می نماید.
هیئت علمی هر دوره همچنین وظیفه داوری مقالات نوشته شده تسط تیم های تحقیقاتی هر دوره و مشخص کردن اشکالات احتمالی علمی و نگارش و کمک و تسریع آماده شدن نسخه نهایی مقالت برای ارائه به ژورنال های معتبر علمی را بر عهده دارند. پس از ارائه و درافت نتایج داوری توسط ژورنال، هیئت علمی با مشاوره و هکاری نزدیک با تیم های تحقیقاتی آنها راجهت بازنگری مقاله بر اساس اظهار نظر داروران ژورنال و آماده کرد نسخه نهایی همراهی می کند.
گروه آموزشی شامل مدرسین و دستیاران آموزشی است. مدیر و مدرسین هر دوره شامل اساتید دانشگاه های معتبر کشور و یا از مدیران ارشد شرکت های فناوری-تجاری است. دستیاران گروه شامل دانشجویان دکترا یا فراغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه های معتبر با سابقه درخشان علمی پژوهشی در حوزه مربوطه می باشند. دستیاران آموزش وظیفه ارتباط با دانش پذیران و درک و رفع اشکالات آنها، و نیز گزارش اشکالات خاص به مدیر گروه آموزش و همراهی دایمی با دانش پذیران را بر عهده دارند.
مدیر گروه آموزشی می تواند همزمان یکی از اعضای هیئت علمی دوره نیز باشد.
شرکت در دوره های آموزشی-پژوهشی موسسه نیازمند مصاحبه و تایید هیئت علمی هر دوره است. در این مصاحبه ها، متقاضیان دوره های آموزشی بر اساس زمینه تحصیلی، سوابق دانشگاهی و پژوهشی، سوایق کاری و صنعتی، میزان آشنایی با روش تحقیق، میزان آشنایی با زبان انگلیسی و نگارش علمی، و نز هدف و انگیزه برای شرکت دوره مورد ارزیابی قرار می گیرند. با توجه به اهمیت تحقق دستاورد های دوره های آموزشی – پژوهشی مصاحبه حضوری با اهداف ذیل صورت می گیرد:
۱) اطمینان از انگیزه بالای دانش پذیر برای شرکت در دوره
۲) میزان وقت آزاد برای حضور در دوره و انجام تمرین های
۳) میزان آشنایی با زبان انگلیسی
۴) میزان ارتباط رشته تحصیلی با دوره آموزشی انتخابی
۵) روابط عمومی و میزان امادگی برای فعالیت تیمی
۶) ارائه مشاوره و راهنمای برای انتخاب دوره آموزشی
توجه !
هدف اصلی انجام مصاحبه قبل از ورد به دوره، محدود کردن حضور افراد بر اساس موارد فوق نیست. برای مثال عدم هم خانواده بودن رشته تحصیلی شرکت کننده با دوره مورد نظر، به معنی عدم امکان شرکت فرد نیست، بلکه بالعکس، موسسه تمرکز عمده ای بر رویکردهای میان رشته ای در پیشبرد پروژه های تحقیقاتی خود دارد. با این وجود شرکت فرد در یک دوره آموزشی غیر هم خانواده با رشته تحصیلی الزاماتی را به همراه می آورد، از جمله اینکه تا چه حد نیاز است دوره مباحث پیشنیاز را پوشش دهد و یا اینکه بهتر است فرد مذکور با چه افرادی در انجام پروژه های تحقیقاتی دوره همگروه شود. مصاحبه فوق به روشن شدن این جوانب و تنظیم شرایط بهنیه برگزاری دوره کمک می کند می کند.
همچنین عدم آشنایی سطح بالا با زبان انگلیسی به خودی خود محدود کننده حضور فرد در دوره نیست. در حقیقت یکی از اهداف دوره های آموزشی پژوهشی موسسه پرورش ویژگی های فوق در محققان است که این امر با توجه به روند مفصل دوره های پژوهشی تا حدود بسیار زیادی محقق می گردد.
در عین حال، برخوردار از انگیزه بالا برای شرکت در دوره، و برخورداری از یک مسیر هدفمند علمی عوامل تعیین کننده حضور یا عدم حضور در دروه است. ارزیابی فوق همچنین وزن بالایی به آمادگی افراد برای کار تیمی و پژوهی و برخورداری از روحیه اجتماعی مناسب می دهد.
در نهایت کلیه ارزیابی های فوق با هدف جهت دهی صحیح به علاقه مندان تحقیق و پژوهش و نیز شناسایی پیشنیاز های لازم برای گذارندان موفق و پر دستاورد و همچنین تشکیل تیم های تحقیقاتی پر انگیزه، خوش روحیه، و پر امید برای تحقق کامل اهداف دوره های آموزشی پژوهشی صرت می گیرد.
موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان با تمرکز بر علوم و فناوری های کلیدی در حوزه های علوم زیست پزشکی، علوم دارویی، علوم اعصاب، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی دوره های اموزشی پیشرفته و در طراز آکادمی های بین المللی برگزار می نماید.
موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان برنامه فصلی آموزشی خود را در اواخر فصل قبل یا اوایل فصل جاری اعلام به طور رسمی در وبسایت موسسه منتشر می نماید. شما می توانید با مراجعه به منوی “تحصیل” از وبسیات رسمی موسسه (www.iins.ir) لیست و مشخصال کامل دوره های هر فصل را مشاهده و و نیز تقویم آموزشی هر فصل را دریافت نمایید.
مقبل از ثبت نام باید توجه کنید که موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان چهار نوع دوره آموزشی برگزار می کند: مدرسه ها، دوره های کارآموزی، دوره های جامع، و کار گاه ها.
برای ثبت نام در کارگاه ها می توانید با مراجعه به صفحه “تحصیل” و انتخاب کارگاه مورد نظر به صفحه کارگاه انتقال یافته و با تکمیل فرم و پرداخت هزینه دوره ثبت نام خو را نهایی نمایید.
ثبت نام در دوره های کارآموزی و مدرسه ها منوط به پذیرفته شدن در مصاحبه حضوری است. برای ثبت نام در مصاحبه می توانید با مراجعه به صفحه “تحصیل” دوره مورد نظر را انتخاب و بس از انتقال به صفحه مربوطه فرم مصاحبه را به صورت آنلاین تکمیل و ارسال نمایید. پس از ارسال فرم در مدت کوتاهی از واحد آموزش موسسه با شما تماس گرفته شده و جهت شرکت در مصاحبه دعوت به عمل می آید. پس از پذیرفته شدن در مصاحبه نام کاربری و پسورد ثبت نام برای شما تعریف می شود که توسط آن می توانید وارد صفحه ثبت نام دوره شده با تکمیل فرم. پرداخت هزینه ثبت نام خود را نهایی نمایید.
خیر. موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان متعهد است کلیه دوره های آموزشی اعلام شده خود را برگزار نماید.
جا به جایی در زمان آغاز دوره ها نادر و بنا بر دلایل خاص است. با این وجود حتی در شرایط خاص حد اکثر زمان جا به جایی یک هفته است که در این صورت مراتب به شرکت کنندگان اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین در صورت جا به جایی یک هفته ای در آغاز دوره سعی می شود با هماهنگی شرکت کنندگان طوری برنامه ریزی شود که زمان پایان دوره در تاریخ اعلام شده مقرر باشد.
مدرسین دوره ها شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور و یا مدیران و کارشناسان ارشد واحد های فنی شرکت های تخصصی است. موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان تاکید بسیار بالایی بر دانش و تخصص مدرسین دعوت شده دارد. لذا هیئت علمی و برد تدریس کلیه دوره ها از کارشناسان خبره و کارآزموده و دارای سابقه درخشان صنعتی، دانشگاهی، و کارآفرینی است.
موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان در پایان کیله دوره ها گواهینامه مورد تایید این موسسه را به زبان فارسی و انگلیسی به شرکت کنندگان ارائه می نماید.
با توجه به تایید دوره های آموزشی موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان توسط دو مرکز اعتبار سنجی آموزشی بین المللی، این موسسه همچنین گواهی بین المللی شرکت در دوره های خود را به شرکت کنندگان صادر می کند.
به علاوه برای دوره هایی که در همکاری با دانشگاه ها یا کنگره های ملی و بین المللی برگزار می شود گواهی مشترک با دانشگاه/کنگره مربوطه صادر می گردد.
همچنین دوره هایی که با دعوت از کادر فنی شرکت های تخصصی برگزار می شود گواهی مشترک با شرکت مربوطه صادر می گردد.
توجه: برای دریافت کلیه مدارک موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان عدم غیبت بیش از حد مجاز در جلسلات آموزش دوره الزامی است.
حد مجاز غیبت برای دوره های مختلف به شرح زیر است:
مدرسه ها: ۳ جلسه
دوره های کارآموزی و جامع: ۱ جلسه
کارگاه ها: هیچ جلسه
هزینه دوره های آموزشی به صورت نقدی، چک، پرداخت آنلاین، واریز به بانک، کارت به کارت یا POS قابل پرداخت می باشد.
برای “مدرسه” ها امکان پرداخت قسطی هزینه به صورت نقد و چک مدت دار وجود داشته و در هنگام ثبت نام امور مالی نیز انجام می پذیرد.
کلیه دوره ها در روز های پنجشنبه و جمعه صبح و بعد از ظهر و یا در ایام هفته عصر ها و بعد از ساعت اداری (۱۵:۰۰ به بعد) تشکیل می گردد.